نکاتی خواندنی درباره داوید اویستراخ:
· نام پدرش کلکر(Kolker) بود (اما همیشه از پدر خوانده خود به عنوان پدر واقعیش یاد میکرد) و مادرش خوانندهی حرفهای اپرا در گروه کر اودسا بود.
· یکی از معدود ویولنیستهایی بود که در تمام دوران آموزش ویولنش تنها یک معلم ویولن داشت(استولیارسکی).
· به گفته پسرش ایگور، داوید اویستراخ به هیچ وجه یک کودک نابغه و حتی پرتلاش نبود به طوریکه برای اجتناب از تمرین در روزهای تعطیل سیمها و موهای آرشهاش را خراش میداد که این کار برای خانوادهی نسبتاً فقیرش مشمول سختی زیادی میشد.
· اولین حضور در صحنه را هنگامی که کمتر از 6 سال داشت تجربه کرد که مصادف با امتحان فارغ التحصیلی میلشتاین بود.
· با این که با ساز ویولا از کنسرواتوآر فارغ التحصیل شد، در جایی از وی نقل شدهاست که ویولا برای دستان من مناسب نیست.
· در سال 1927، اویستراخ به مسکو نقل مکان کرد، سالهای اول زندگی در مسکو برای وی به صورت نوازندگی دورهگرد در فضاهای سرد و باز و همراهی خوانندگان پاپ و رقاصان گذشت. در نهایت، در آنجا اولین رسیتال خود را انجام داد و با همسر آینده خود (تامارا روتارووا) ملاقات کرد.
· هنگامی که کنسرتو ویولن پروکوفیف را برای خود آهنگساز اجرا کرد، مورد سرزنش وی قرار گرفت. پروکفیف از اجرای داوید اویستراخ بسیار انتقاد کرد.
· در سال 1933 برای موزیک فیلمِ شب سنپترزبورگ به آهنگسازی کابالِوسکی نوازندگی کرد و در سال 1939 به سمت استادی کنسرواتوآر مسکو رسید.
· در سال 1937 برای دیدن کنسرتی از کرایسلرِ 62 ساله، برای اولین بار به لندن سفر کرد.
· در سال 1945 قطعه دوبل کنسرتو باخ را با منوهین در مسکو اجرا کرد.
·
از
ضعفهای او میتوان به افت کیفیت ویبراتوها در سالهای اواخر زندگیاش اشاره کرد.
· با این که خیلی پاگانینی در عموم اجرا نکرد اما از تحسین کنندگان وی بود:" معتقدم اگر پاگانینی هیچ قطعهای به جز کاپریسها را هم نمینوشت، در تاریخ موسیقی جایگاهی ویژه داشت".
· کارهای ضبط شدهاش حدود 350 آهنگساز را شامل میشود که وی را در کنار هایفتز و منوهین قرار میدهد.
· هرگز کارهای سولوی باخ را ضبط نکرد و تنها ضبط آن سونات شماره 1 در سل مینور بود.
· کنسرتو ویولن برامس را 4 بار و کنسرتو ویولن چاکفسکی را 6 بار ضبط کرد.
· دارای دو ویولن استرادیواری به نامهای مارسیک (1705) (ساز مورد علاقهی وی در اواخر عمر) و ژاک تیبو (1714) بود. همچنین یک ویولا ساختهی آندرآ گوارنری داشت.
· آرشههای وی آلمانی
بودند (و نه فرانسوی!).
· همیشه بدون استرس نبود و معتقد بود اگر کمتر از دو بار در ماه بر روی صحنه برود، استرس صحنه میتواند بر وی غلبه کند.
· در سال 1974 در اثر حمله قلبی در سن 66 سالگی در آمستردام درگذشت.